Sekrety udanej prezentacji #2 Przygotowania

DSC_1388a

Początki są najtrudniejsze, więc tym razem wstęp zostanie pominięty i od razu przystąpimy do rzeczy.

Jak zrobić prezentację, którą wszyscy zapamiętają na długo? Przed rozpoczęciem pracy nad każdą prezentacją musisz zadać sobie kilka podstawowych pytań dotyczących tego co chcesz przekazać, komu i co to ma zmienić w życiu Twojej widowni

1) Kim są Twoi odbiorcy – w jakim przedziale wiekowym są Twoi słuchacze, jakie mają wymagania i oczekiwania wobec tego co zamierzasz im przedstawić? Odpowiedź na te pytania będzie punktem wyjścia do znalezienia najlepszego sposobu na zaspokojenia potrzeb publiczności. Największym wyzwaniem jakie przed Tobą stanie będzie pokazanie słuchaczom korzyści jakie płyną z wiedzy jaką przekażesz.  To od Ciebie również zależy jaką relację nawiążesz ze swoją publicznością.  Temat ten zostanie rozwinięty w dalszej części wpisu

2) Jak długa ma być prezentacja – zazwyczaj mamy dość restrykcyjnie przydzielony czas na swoją wypowiedź.  Zawsze musisz go uwzględnić, ponieważ często względy logistyczne nie pozwolą na przedłużenie czasu Twojej prezentacji, a przerwanie wypowiedzi jest przejawem braku profesjonalizmu i szacunku do słuchaczy.  Zbuduj zatem koncept swojej prelekcji pamiętając o ograniczeniu czasowym.  Dobrą radą jest aby przygotować wypowiedź trwającą około 15% krócej niż faktyczny czas jaki masz przeznaczony na prezentację.  Kilkanaście procent to świetna rezerwa na nieprzewidziane pytania czy opóźnienia związane ze sprzętem

3) Stwórz zarys prezentacji – to moment w którym niezbędne jest już posiadanie wiedzy merytorycznej na prezentowany temat.  Wydziel najważniejsze kwestie, zastanów się co chcesz podkreślić a które tematy możesz poprzeć przykładami.  Warto aby prezentacja miała strukturę klamrową, wstęp i zakończenie (nie jest to reguła ale bardzo często stosowana praktyka).  Świetnym pomysłem jest prowadzenie widowni przez pewną historię, ale o tym w kolejnych postach z cyklu „Sekrety udanej prezentacji”

Zajmijmy się szerzej punktem pierwszym:

Rozpoznanie widowni

Każdy odbiorca jest człowiekiem z krwi i kości, który ma zdefiniowane potrzeby, oczekiwania, który przyszedł na Twoją prezentacje w konkretnym celu.  Stworzenie szkicu swojej widowni z głównymi cechami charakteryzującymi ich osobowości i preferencje jest nieocenione w dalszym tworzeniu prezentacji.  Jest to zatem krok którego nie można pominąć we wczesnej fazie tworzenia swojej pracy.  Inaczej bowiem informacje przygotujesz dla młodzieży gimnazjalnej, a inaczej dla członków klubu seniora, bowiem obie grupy mają zupełnie inne preferencje, oczekiwania i inaczej będziesz musiał walczyć o ich uwagę jak i zaufanie

Warto naszkicować 2, 3 sylwetki swoich odbiorców z głównymi cechami.  To pomoże Ci zrozumieć swoją widownie. Następnie odpowiedz sobie na kilka pytań na ich temat:

1) Kim są (wiek, płeć, wykształcenie, jak wygląda ich życie)

2) Jakie mają oczekiwania wobec Twojej prezentacji, co chcą z niej wynieść

3) Jakie mają problemy i jak Ty możesz pomóc je rozwiązać

4) Co może stanąć im na przeszkodzie aby zrealizować Twoje wskazówki na temat rozwiązania problemu

5) Jakie środki przekazu sprawią, że informacje jakie chcesz im przekazać zostaną przez nich zapamiętane najskuteczniej

6) Spróbuj przewidzieć wszystkie ewentualne pytania jakie mogą mieć po zakończeniu Twojej przemowy

Stworzenie takiego szkicu pozwoli Ci dobrze zrozumieć swoją widownie, a zatem sprawić aby Twoja prezentacja zaspokoiła w 100% ich potrzeby i oczekiwania.  Powodzenia

.Po więcej artykułów na temat tworzenia wyjątkowych, profesjonalnych prezentacji zajrzyj tutaj:„Sekrety udanej prezentacji”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *