Multitasking vs. Single-tasking

Wanna1

Piszecie maila i rozmawiacie przez telefon jednocześnie pochłaniając śniadanie? Uczycie się do egzaminu i oglądacie najnowsze filmy na swojej YouTube playlist? Gdy tylko dowiedziałam się o zgubnym wpływie „multitasking” na umysł, musiałam podzielić się tym z wami jak najszybciej. Powszechnie uznaje się, że dzisiejszy świat wymaga od nas wielozadaniowości, że będziemy lepszymi pracownikami, żonami, mężami, dziećmi, gdy zaoszczędzimy nieco czasu na wykonywaniu kilku rzeczy jednocześnie. Bzdura!

Natrafiłam ostatnio na bardzo interesujący artykuł Pani Sandry Bond Chapman, autorki książki „Make Your Brain Smarter: Increase Your Creativity, Energy and Focus” która opisuje powody dla których „multitasking” może okazać się toksyczny dla naszej produktywności (może ją obniżyć nawet do 40%), kreatywności a nawet poziomu IQ.

Dlaczego „multitasking” zawodzi

Bardzo mylne jest utożsamianie wielozadaniowości z zaradnością i produktywnością, a już na pewno nie jest to sposób na trenowanie umysłu. Pani Sandra twierdzi, że nasz umysł jest zaprojektowany tak, aby wykonywać jedynie jedną rzecz na raz (zaznacza, że występują tu wyjątki). Zatem gdy próbujemy robić kilka rzeczy w jednym czasie, nasz mózg musi „przeskakiwać” z jednej na drugą, nie jest to proces płynny i stały. Przełączanie się między kilkoma zadaniami powoduje przeciążenia mózgu i prowadzi do spadku produktywności.

Musimy dbać nie tylko o zdrowie naszego ciała ale również umysłu – jednym ze sposobów aby zachować higienę swojego mózgu jest implementacja tzw. „single-tasking”. Trudno jednak pozbyć się nawyku gotowania, przeglądania skrzynki mailowej i pisania smsów w jednym momencie szczególnie w czasach powszechnej digitalizacji, która niejako wymaga od nas dużej podzielności uwagi i robienia kilku zadań jednocześnie. Bez względu na wiek czy płeć można jednak pracować nad zmianą tych przyzwyczajeń. Pani Sandra podaje trzy kroki które pomogą w przemianie:

1) Zadbaj o wypoczynek dla swojego umysłu. Twoja produktywność wzrośnie gdy kilka razy w ciągu dnia, zaledwie na kilka minut odsuniesz od siebie wszelkie angażujące umysłowo zadania. Przerwa taka nie tylko pozwoli Ci odpocząć ale również nabrać dystansu i stworzyć przestrzeń na wszelkie kreatywne myśli, które nie miałyby możliwości przebicia się przez rytm pracy umysłu działającego wielozadaniowo. Badania przeprowadzona na Harvard Business School udowodniły, że osoby które odpoczywały przez minimum 15minut dziennie, pozostając w tym czasie sam na sam ze swoimi myślami, zwiększyły swoją wydajność o średnio 23%

2) Skup się. Spróbuj stworzyć sobie warunki maksymalnego wyciszenia i skupienia nad wykonywaną czynnością. Zadbaj aby przedmioty i dźwięki, które mogą Cię rozproszyć, nie znajdowały się w pobliżu. Wycisz telefon i pocztę, postaraj się pracować w skupieniu nad jedną czynnością lub jednym projektem przez 15 minut. Zobaczysz jakie efekty jesteś w stanie uzyskać pracując na 100% swoich możliwości

3) Twórz „to-do lists”. Najlepiej sprawdzają się listy (dzienne, tygodniowe, miesięczne), w których hierarchizujesz zadania. To pozwoli Ci łatwo wyodrębnić priorytetowe zadania, które muszą być wykonane w pierwszej kolejności

Zatem jak widzicie zdrowie naszego umysłu jest co najmniej równie ważne co zdrowie naszego ciała. Powinniśmy bardziej przyjrzeć się temu jak funkcjonujemy na co dzień i co możemy zmienić aby poprawić jakość pracy naszego mózgu. Powodzenia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *